Tässä blogissa syvennymme WooCommerce-verkkokauppaan ja sen ominaisuuksiin. Lukemalla blogin saat hyvän yleiskuvan WooCommerce-alustan ominaisuuksista, kenelle WooCommerce-verkkokauppa sopii sekä millainen on sen kulurakenne.
WooCommerce on Suomen suosituin verkkokauppa-alusta
WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän päälle toteutettu avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Tarkalleen ottaen WooCommerce on WordPress-lisäosa, jolla WordPress-verkkosivu voidaan laajentaa verkkokaupaksi. Kauppa tarvitsee siis WordPress-sivuston taustalle toimiakseen.
WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta ja se on ollut myös Suomessa jo useamman vuoden ajan suosituin alusta (tutustu esim: Paytrailin toteuttama verkkokaupparaportti). Suomalaiset verkkokauppiaat ovat olleet tyytyväisiä erityisesti alustan joustavuuteen ja räätälöintimahdollisuuksiin. WooCommerce-verkkokauppa valikoituukin usein alustaksi sen muokattavuuden vuoksi, jonka avulla alusta saadaan vastaamaan yritysten yksilöllisiä tarpeita.
Mikä tekee WooCommercesta niin suositun?
WooCommercen suosion taustalla on sen monipuolisuus. Avoin lähdekoodi mahdollistaa sen, että alustassa ei ole juurikaan rajoituksia. WooCommerce on toiminnoiltaan ja ulkoasultaan täysin muokattavissa yrityksesi tarpeiden mukaan. WooCommercen takana toimii WordPress, joten käyttöliittymän logiikka on jo monelle tuttu sekä helppo ja intuitiivinen käyttää.
WordPressin tavoin WooCommercen taustalla on laaja kehittäjäyhteisö, joten alustaa kehitetään jatkuvasti eteenpäin ja siihen on saatavilla laaja valikoima lisäosia. Kauppiaan näkökulmasta se on myös turvallinen valinta, sillä avoimen lähdekoodin ansiosta WooCommercen kohdalla ei ole vaaraa toimittajaloukkuun joutumisesta.
WooCommerce on rakennettu niin, että sitä voidaan jälkikäteen kehittää eteenpäin laajennuksilla ja skaalata vastaamaan asiakkaan tarpeita. WooCommerce tarjoaa hyvin dokumentoidut ja laajat rajapinnat, joten se on moneen muuhun alustaan verrattuna helppo integroida muihin järjestelmiin (esim. ERP-järjestelmään). Tämä lisää WooCommercen mahdollisuuksia, sillä saumattomasti integroitujen taustajärjestelmien avulla verkkokauppaa voidaan automatisoida ja kasvattaa tai laajentaa liiketoimintaa. Jos verkkokaupassa on myynnissä paljon tuotteita, kannattaa verkkokauppa integroida suoraan ERP-järjestelmään. Verkkokauppaan integroidun ERP-järjestelmän avulla tieto siirtyy automaattisesti eri prosessien välillä, mikä mahdollistaa verkkokaupan skaalautumisen.
Millaiselle verkkokaupalle WooCommerce sopii?
Yksi WooCommercen etuja on sen soveltuvuus erikokoisille verkkokaupoille toimialasta riippumatta. Verkkokaupan koolle ei varsinaisesti ole mitään rajoitteita tai minimirajaa. WooCommercessa tuotemäärä voi olla muutamia kymmeniä tai jopa useita tuhansia. Monipuolisuuden vuoksi suosittelemme alustaa erityisesti pk-yrityksille, joissa on halua ja resursseja panostaa verkkokaupan kehitykseen, jolloin saadaan irti alustan koko potentiaali.
Ominaisuuksien puolesta WooCommercesta löytyy oletuksena kaikki verkkokaupan tärkeimmät perusominaisuudet ja lisäosien avulla alustaa voidaan laajentaa ketterästi yritysten erilaisiin tarpeisiin. WooCommerce on saatavilla monilla eri kielillä, mukaan lukien suomi. Alustan kevyellä räätälöinnillä WooCommerce voidaan toteuttaa helposti myös B2B-verkkokauppaan.
WooCommerce mahdollistaa monenlaiset tuoteratkaisut
WooCommercessa voit myydä monipuolisesti erilaisia fyysisiä ja digitaalisia tuotteita. WooCommercen räätälöitävyys ja laaja valikoima lisäosia mahdollistavat myös tavanomaisesta tuotemyynnistä poikkeavat ratkaisut, kuten monipuoliset ajanvaraukseen tai monimutkaisempaan tilausprosessiin perustuvat verkkokaupat.
WooCommercessa ei ole rajoitteita tuotemäärille ja alusta pystyy käsittelemään isojakin määriä tuotteita. Tällöin tulee kuitenkin kiinnittää huomiota verkkokaupan optimointiin. Verkkokaupalta vaaditaan hyvää ohjelmistosuunnittelua ja palvelimelta tehoja sen toimiakseen nopeasti. WooCommerceen on saatavilla myös massamuokkaustyökaluja suurille tuotemäärille. Järkevä tuotemäärä WooCommerce-verkkokaupassa on siis melko lailla vain räätälöinnin määrästä kiinni.
Paljonko WooCommerce-verkkokauppa maksaa?
WooCommerce-verkkokaupan voi asentaa itse WordPress-sivulle, mutta useimmalle yritykselle suositeltava vaihtoehto on valita WooCommerceen erikoistunut kumppani, sillä alustan asennus ja ylläpito vaativat jonkin verran teknistä osaamista. Kokenut toteutuskumppani osaa räätälöidä WooCommercen juuri yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Ensisijaisesti WooCommerce-projekteissa maksaa siis kehittäjien työ, koska useimmiten WooCommerce-alusta valitaan siksi, että saadaan kauppiaan tavoitteisiin räätälöity, ulkoasultaan ja/tai toiminnoiltaan uniikki ratkaisu.
WooCommerce-lisäosa itsessään on ilmainen ja siihen ei liity lisenssimaksuja, mutta verkkokauppa vaatii oman hostauksen, eli kuluja tulee vähintään webhotellin tai oman palvelintilan hankinnasta ja ylläpidosta sekä tarvittavista lisäosista. WooCommerce on siis moniin muihin alustoihin verrattuna kulurakenteeltaan kustannustehokas, mutta kuten muissakin verkkopalveluissa sen kehitystyöhön kannattaa panostaa.
Räätälöidyn WooCommerce-verkkokaupan hinnat vaihtelevat paljon mm. räätälöinti- ja integraatiotarpeiden mukaan, mutta tyypillisesti räätälöidyt ratkaisut alkavat 20 000 eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttaa mm. verkkokaupan koko, kaupan tekniset vaatimukset, lisäosat ja mahdolliset integraatiot eri järjestelmiin sekä verkkokaupan ylläpito.