Ratkaisut – CRM ja Myynti

Nopeampi, selkeämpi ja asiakas­ystävällisempi myyntiprosessi

Ota haltuun yrityksesi asiakkuudenhallinta- ja myyntiprosessit

Myynti on keskeisessä roolissa yritysten toimintaa ja sen tukena toimii asiakkuudenhallintaan tarkoitettu työkalu: CRM- eli Customer Relationship Management -järjestelmä.

CRM-järjestelmän avulla voit hallita kaikkea yrityksesi vuorovaikutusta nykyisten sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa. CRM-järjestelmä auttaa hallitsemaan uusia liidejä, virtaviivaistaa asiakkuudenhallinnan prosesseja ja myös parantamaan yrityksesi kannattavuutta.

CRM, jota myyjäsi oikeasti haluavat käyttää

Haluatko parantaa myynnin ja asiakkuudenhallinnan tehokkuutta?

Varaa 30 minuutin ilmainen kartoitus, jossa autamme kartoittamaan tarpeesi CRM-järjestelmälle.

Asiakaskeskeisen CRM:n avulla myyntitiimisi pysyy ajan tasalla jokaisesta aktiviteetista

CRM tarkoittaa ensisijaisesti uusien asiakkaiden hankintaan tarkoitettua työkalua, jolla saadaan erilaiset myyntimahdollisuudet yhden katon alle järjestelmällisesti ja määrämuotoiseen formaattiin. Myyntitapaamisten seuranta ja sisäinen sekä ulkoinen viestintä tapahtuu suoraan CRM-järjestelmästä.

CRM tarjoaa työkalun siihen, että myyntitiimisi pysyy ajan tasalla jokaisesta liidistä ja myyntiputken seuranta on helppoa ja tehokasta.

Myyntiprosessin ytimessä on, että se muuntaa paljon taitoa ja osaamista vaativan myyntitoiminnan sellaiseksi, että sen eteen tehty työ, tulokset ja prosessit ovat näkyvissä selkeästi ja helposti. Näin pystytään tekemään luotettavia ennusteita yrityksen tulevaisuudesta ja parantaa toimintaa määrämuotoisesti.

Näistä merkeistä tiedät, että yrityksesi hyötyisi CRM- ja myynti­järjestelmän käyttöönotosta

  • Myynti ja asiakkuudenhallinta ovat hajallaan useissa eri järjestelmissä
  • Myyntiä ja/tai asiakkuudenhallintaa pyöritetään excel-taulukoissa
  • Myyjillä ei ole yhtenäisiä prosesseja
  • Heikko näkyvyys myynnin aktiviteetteihin
  • Tiedon kulku takkuilee eri osastojen välillä
  • Yhteydenotot hukkuvat sähköpostiin
  • Myyntiä on vaikea ennakoida ja asioihin reagoidaan jälkijunassa

Olisiko aika korjata nämä ja parantaa myynnin ja asiakkuudenhallinnan tehokkuutta?

Varmista, että yrityksesi myynti­aktiviteetit eivät valu hukkaan

Avoin.CRM:n avulla hallitset myyntiä ja asiakkuudenhallintaa yhdessä helppokäyttöisessä järjestelmässä.

  • Keskitetty datan hallinta
    Tuoterekisteri, asiakastiedot, liidit, tarjoukset ja laskutus – kaikki löytyvät samasta järjestelmästä.
  • Pysyt aina ajantasalla asiakkaan toiveista
    Kaikki asiakasviestintä tapahtuu suoraan yhdestä järjestelmästä ja keskustelut pysyvät tallessa.
  • Nopeuta tarjousprosessia
    Visuaalisilla tarjouspohjilla saat nopeasti upeat materiaalit asiakkaalle ja voit muokata tarjousta ketterästi asiakkaan pyynnöstä.
  • Ajan tasalla oleva tuoterekisteri
    Tarjoukselle saadaan automaattisesti oikeat tuote- ja asiakastiedot sekä varmistetaan varaston saatavuus.
  • Reaaliaikainen tieto
    Saat kattavat ja reaaliaikaiset myynnin raportit, joiden avulla kehität yrityksesi myyntiä eteenpäin.
  • Saumaton seuranta ja tiedon kulku
    Näkyvyys kaikkiin myynnin aktiviteetteihin – voit aikatauluttaa toimintoja, lisätä muistutuksia sekä viestiä sisäisesti suoraan järjestelmästä.

CRM tarjoaa työkalut myynnin hallintaan ja ennustamiseen

CRM-järjestelmän avulla seuraat helposti hankittuja liidejä, soitettuja puheluita ja palavereja sekä luot muistutukset jatkotoimenpiteistä. Modernin CRM:n avulla saat visuaalista informaatiota muun muassa jatkotoimenpiteistä, lupaavimmista mahdollisuuksista ja odotettavissa olevasta liikevaihdosta.

CRM chat-näkymä helpottaa viestintää. Aktiviteettien ja muistutusten avulla voit toteuttaa monimutkaisen myyntiprosessin suoraan ilman ylimääräistä työtä. Myyjän työ helpottuu selkeän ja intuitiivisen käyttöliittymän kautta.

CRM-järjestelmästä voidaan suoraan kommunikoida asiakkaalle, joten asioita ei tarvitse kirjata useaan kertaan ja tiedot pysyvät aina ajan tasalla. Jokaisen myyjän on helppo nähdä, mitä tietyn asiakkaan kohdalla on sovittu, joka helpottaa esimerkiksi loma-ajan tuurauksia ja asiakkuuksien siirtämistä myyjältä toiselle.

CRM mahdollistaa myyjille uudenlaisen näkyvyyden koko organisaation läpi. Asiakkuushistoria, myyntitilastot, tuotteet ja varaston tilanne voidaan hyödyntää suoraan myyjän työkaluiksi, koska kaikki toiminnot löytyvät samasta järjestelmästä toisiinsa kytkeytyneenä. Ei enää soittoja myyjältä varaston saatavuuden tai edellisten toimenpiteiden tarkistamiseksi!

Paranna yrityksesi myynnin ja asiakkuudenhallinnan tehokkuutta

Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin

Kaksi ihmistä tervehtimässä

Setera Communications

“Yhteistyö Avoin.Systemsin kanssa on sujunut erittäin hyvin, he ovat olleet erittäin kiinnostuneita juuri meidän liiketoiminnasta ja tarjonneet ratkaisuja kuinka voisimme kehittää sitä Odoo ERP-järjestelmän avulla.”

Marko Lahnala, ERP Manager

Pelago asiakastarina

Pelago Bicycles

“Avoin.Systemsin kanssa olemme alusta asti löytäneet yhteisen sävelen. Tuntuu, että juuri se mitä haluaa tällaiselta tärkeän järjestelmän toimittajalta on se, että viestintä on nopeaa ja selkeää.”

Jari Säntti, Myyntijohtaja

STTK

“Verkkosivu-uudistuksessa meille oli tärkeää aikataulutus, selkeät roolit, hyvä kommunikointi sekä uskallus puhua aidosti ja reilusti. Loppufiiliksenä: tosi hyvin meni alusta loppuun!”

Kirsi Suominen, Viestintäasiantuntija

Mitä kaikkea CRM-järjestelmän hankinnassa pitäisi ottaa huomioon?

Järjestelmän vaihdos on iso päätös ja vaihtoehtoja on paljon. Säästääksemme aikaasi vaihtoehtojen vertailussa, suosittelemme varaamaan 30 minuutin kartoituksen asiantuntijamme kanssa.

Ratkaisun taustalla avoimen lähdekoodin Odoo‑järjestelmä

Odoo on avoimen lähdekoodin toiminnanohjausjärjestelmä,
joka sopii erityisesti pk-yritysten tarpeisiin. Odoo on joustava, kustannustehokas sekä erittäin käyttäjäystävällinen järjestelmä.

Monipuolisuudestaan huolimatta järjestelmä on erittäin looginen ja helppokäyttöinen, sillä moduulien toimintalogiikka on yhtenäinen läpi koko järjestelmän ja eri toiminnot keskustelevat saumattomasti keskenään.

Yksinkertaistettu kuvaus CRM-prosessista

  • Usein CRM-prosessi lähtee liikkeelle asiakkaan yhteydenotosta, esimerkiksi verkkosivujen yhteydenotto­lomakkeesta tai asiakkaan lähettämästä sähköpostiviestistä. Nämä voidaan helposti kytkeä suoraan Odoo CRM-järjestelmään, jolloin lomakeyhteydenotot tai myynnin sähköpostiin tulevat viestit muodostavat automaattisesti liidejä.
  • Liidin saapuessa CRM-järjestelmään on tärkeää, että ne käsitellään määrämuotoisesti. Ensimmäinen askel liidin saapumiseta on se, että Odoo vastuuttaa automaattisesti myyntihenkilön liidille. Ensimmäinen vastuuhenkilö voi olla esimerkiksi myyntipäällikkö, joka vastuuttaa uudet liidit eteenpäin myyjien kesken. Vastuuhenkilön avulla vastuu liideistä on selkeä, ja ne saadaan nopeasti liikkumaan eteenpäin myyntiputkessa. Vastuutettu henkilö ottaa liidin käsittelyyn ja voi asettaa asiakaskortille tageja, perustietoja, odotettavan tuoton ja halutessaan myös prioriteetin.
  • ​​Oli prosessin ensimmäinen askel sitten sähköpostiviesti, puhelu tai tapaaminen, niin se voidaan asettaa aikataulutettuna toimintona myyjälle tehtäväksi, kuten myös prosessin muut vaiheet. Jokainen aikataulutettu toiminto tallennetaan Odooseen niin, että myynnin johto tietää mitä myyntitiimi tekee eikä mahdollisuuksia jää roikkumaan.
  • Kanban-näkymästä sekä myyjät että johtajat näkevät koko myyntiputken tilanteen, ja hyvin määritellyn myyntiprosessin avulla saadaan parannettua merkittävästi myynnin tehokkuutta.

Näin rakennamme järjestelmän käyttöösi

Olemme yli 10 vuoden kokemuksella rakentaneet standardoidun Avoin.Go -toteutusmallin.

Avoin.Go -käyttöönotto

Projektin kick-off
  • Käydään läpi asiakkaan sekä toimittajan keskeiset tehtävät. 
  • Sovitaan projektin aikataulu sekä toistuvat tapaamiset.
Järjestelmän toteutus
  • Järjestelmän työstäminen pala palalta ketteriä menetelmiä käyttäen.
  • Asetusten konfigurointi ja järjestelmän räätälöinti.
  • Tietojen tuonti järjestelmään.
Koulutus ja testaus
  • Asiakkaan koulutus järjestelmän käyttöön.
  • Järjestelmän testaus, sekä meidän että asiakkaan toimesta.

Järjestelmän käyttöönotto
  • Järjestelmän julkaisu. 
  • Tehostettu asiakastuki käyttöönoton ajan.
Järjestelmän ylläpito ja asiakaspalvelu
  • Laadukas ylläpito ja suomenkielinen asiakaspalvelu.



Lue lisää aiheesta

Kaikki hyöty irti CRM-järjestelmästä – katso vinkit Odoo CRM:n käyttöön

Demovideo: Myyntitarjouksen luominen Odoossa

Myynnin raportointi Odoossa – 5 hyödyllistä raporttia tukkukaupan tarpeisiin
Odoon prosessit tutuiksi: CRM ja myynti

Ota yhteyttä

Toimimme kumppanina yrityksesi kehittämisessä – laita meille viestiä ja autamme sinua löytämään yrityksesi tarpeisiin sopivan ratkaisun.