Tuore versio Odoo 11 on saapunut! 11-versiossa on keskitytty käytettävyyden, nopeuden – Odoo 11 on jopa 3 kertaa nopeampi kuin edeltäjänsä – sekä olemassa olevien sovellusten parantamiseen. Myös muutamia uusia moduuleita kuten verkkotapaamiset sekä markkinointiautomaatio julkaistiin. Mobiilikäyttäjille hienona asiana on iOS-applikaation saapuminen sekä Android-applikaation paranneltu versio. Lisäksi koko järjestelmän mobiilikäyttöä on paranneltu sekä tehty tehokas mukautuva näkymä isoille laajakuvaruuduille.
Ehkä mielenkiintoisin yksittäinen uudistus Odoo 11 ovat uudet toimenpiteet eli aktiviteetit, jotka voidaan kytkeä mihin tahansa tietomalliin samalla tavalla kuin millä tahansa tietomallilla voidaan käydä keskustelua ja kirjata muistiinpanoja. Aktiviteetit ovat siis itsellensä tai muille käyttäjille tehtäviä pieniä muistutuksia tai tehtäviä: muista soittaa asiakkaalle liidistä, muista vaihtaa tuotteen hintaa, muista lähettää sähköpostia yhteistyöyritykselle projektin tehtävältä jne. Aktiviteettejä voi kirjata useita tulevaisuuteen, merkitä helposti tehdyksi sekä suodattaa näkymistä esim. täksi päiväksi suunnitellut aktiviteetit.
Alle on listattu Odoo 11 -versioon tulleita uudistuksia. Enterprise-lisenssin vaativat ominaisuudet on merkitty Enterprise-tekstillä. Alkuperäinen lähde englanniksi: https://www.odoo.com/page/odoo-11-release-notes
Edellisen 10-version julkaisutiedot: https://avoin.systems.staging.web-veistamo.fi/2016/10/odoo-10-julkaisutiedot/
Käytettävyys
Suorituskyvyn optimointi: Taustajärjestelmän operaatiot ovat uudessa versiossa 2-3 kertaa nopeampia. Kaikki käyttöliittymän näkymät ovat uudelleenohjelmoituja alusta alkaen nopeamman latausajan ja odottelun vähentämiseksi.
Uusi ja paranneltu ulkoasu: Uusi design sisältää mielenkiintoisen uuden värimaailman ja optimoidun responsiivisen näkymän, joka mukautuu kaikkiin ruudunkokoihin ja laitteisiin. Esimerkiksi isolla vaakanäytöllä tila käytetään paremmin hyödyksi horissontaaliseksi, kun viestit nousevat lomakkeen viereen näkyviin.
Parannetut asetussivut: Uudistuksiin kuuluvat paranneltu asettelu asetussivuilla, asetusten hakeminen kerralla kaikilta asetussivuilta ja helppo vaihtaminen eri sovellusten asetussivujen välillä.
Raporttipohjat: Kauniit ja konfiguroitavissa olevat raporttipohjat, räätälöintimahdollisuus Studio-sovelluksella ja paremmat PDF-tulosteiden nimeämiskäytännöt.
Kanban-näkymien otsikot: Kanban-näkymiin on lisätty edistymispalkki (progress bar), tyylikkäät animaatiot ja mahdollisuus suodattaa näkymän tietoja klikkaamalla edistymispalkkia.
Toimenpiteet eli aktiviteetit: Odoo 11 pystyt helposti luomaan tulevia aktiviteettejä eli pieniä tehtäviä ja saada näistä huomautuksia. Aktiviteetit on integroidu VoIP-sovellukseen, kalenteriin ja muistiinpanoihin/viestintään.
Uudet vimpaimet: Toimialueen (domain) valitsin, kentän valitsin, sähköpostipohjien luontityökalujen parannukset ja edistyneet osoitekentät.
Valikot ja työpöydät: Uudet työpöydät projekteille ja verkkosivustolle, myynti ja asiakkuudenhallinta (CRM) on nyt jaettu omiin sovelluksiinsa.
Huomautukset: Parannetut huomautustoiminnallisuudet, mielenkiintoiset uudistukset palautteen ja palkintojen antamiseen käyttäjille sateenkaarianimaation myötä.
Kuvat ja pdf-esikatselu: Kuvien ja PDF-tiedostojen esikatselu viesteissä. Napauta dokumenttia ja pääset esikatseluun, jossa voit selata dokumenttia.
Mobiiliviestintä: Viestintäsovellus on uudistettu, että se toimii paremmin Android ja iOS-mobiililaitteiden käyttöliittymissä.
Mobiilivalikot & mobiilikäyttöliittymä: Sovellusten valikko eli ns. hampurilaisvalikko ja käyttäjätilivalikko toimivat nyt paremmin mobiililaitteilla. Paranneltu käytettävyys mobiililaitteilla kanban-näkymissä.
Uudet liiketoimintasovellukset
Verkkotapaamiset (Online Appointments) *Enterprise*: Anna asiakkaille ja verkkosivuston kävijöille mahdollisuus varata tapaaminen tiimisi kanssa ja hallitse muistutuksia, huomautuksia, aikatauluja jne.
Markkinointiautomaatio (Marketing Automation) *Enterprise*: Automatisoidut toimenpiteet ja sähköpostitus riippuen kampanjalle määritellystä prosessista (drip marketing): hylättyjen ostoskorien / kesken jääneiden ostotapahtumien jälkiseuranta, automatisoidut tapahtumien muistutukset, liidien ja mahdollisuuksien hoito ja jalostus (lead nurturing) jne.
Sovellusten sisäiset ostot (In-App Purchases): Uuden palvelurajapinnan kautta voidaan tarjota jatkossa uusia palveluita mikromaksua vastaan. Ensimmäinen esimerkkisovellus on tekstiviestien lähetys suoraan Odoosta esim. asiakkaille.
iOS-applikaatio (iOS App) *Enterprise*: Uusi natiiviappi iOS-puhelimille sisältäen nopeat latausajat, huomautukset puhelimeen, käyttäjätilin hallinnan, natiivitoiminnallisuudet päivämäärävalinnalle, ajalle, puhelinnumerolle sekä haulle tietyissä kentissä. Appi toimii sekä Odoo-versiolle 11 että 10.
Odoo.sh *Enterprise*: Odoo tarjoaa jatkossa kumppaneille alustan, jossa voit helposti kehittää, testata siirtää tuotantoon ja ylläpitää Odoo-projekteja. Kysy lisää Avoin.Systemsiltä.
Verkkosivueditori (Website Builder)
Räätälöitävät sivujen osoitteet: Jokaiselle sivulla voi antaa oman yksilöllisen URL-osoitteen (enää ei tarvitse olla /page/-alkua).
Teeman valitsin: Parannettu teeman valintanäkymä, jossa voi valita ja esikatsella teemoja ilman tarvetta vaihtaa käytettävissä olevaa teemaa.
Sivueditori (Page Builder): Kaikki viralliset teemat on uudistettu käyttäjäystävällisemmiksi. Sivueditori on rakennettu uudelleen helpottamaan käyttäjän toimenpiteitä kuten sivujen muokkausta ja hallintaa.
Käyttöönotto (On-Boarding): Ensimmäisten askeleiden tekemistä verkkosivuston käyttöönotossa on helpotettu. Lisää yritykselle logo, aktivoi toimintoja napin painalluksella ja konfiguroi asetukset.
Sivuhallinta (Page Manager): Muokkaa sivun nimeä, osoitetta (URL), julkaise ja indeksoi sivut.
Less/CSS-editori: Räätälöi verkkosivustosi ulkoasua uudella Less/CSS-editorilla.
Asiakasportaali: Valitse B2C (ilmainen rekisteröinti) ja B2B-moodin (vain kutsusta) välillä asiakkaillesi mahdollisuus katsella dokumenttejaan kuten myyntitilaukset, laskut, projektit jne.
Verkkokauppa (eCommerce)
Ostoprosessi ja maksutapahtumat: Optimoitu ostoprosessi sisäänrakennetuilla maksulomakkeilla, jotka ovat responsiivisia mobiililaitteilla.
Hylätyt ostoskorit ja kesken jäänyt ostotapahtuma (Abandoned Carts): Etsi, sähköpostita ja käynnistä markkinointiautomaatio muuttamaan kesken jääneet ostotapahtumat tilauksiksi.
Työpöytä: Seuraavaksi tehtävät aktiviteetit ovat näkyvillä työpöydällä: laskutettavat tilaukset, saapuvat maksut, kesken jääneet ostotapahtumat jne.
Uudet mittaristot & KPI:t: Seuraa verkkokauppasi KPI-arvoja: konversiota (ostoskorista tilaukseksi), keskimääräistä ostoskoria, parhaiten myyviä tuotteita jne.
Tuotteiden vertailu: Uusi tuotteiden vertailutoiminnallisuus perustuu tuotteiden ominaisuuksien vertailuun (tuotevariaatiot).
Toivelista (Wishlist): Asiakkaat voivat lisätä tuotteita toivelistalle. Verkkokauppaan palaavat asiakkaat voivat ostaa heidän suosikkituotteensa nopeasti.
Tuotesaatavuus: Konfiguroi tuotteiden varaston saatavuus toimenpiteineen ja julkaise saatavilla oleva varastosaldo tuotteille.
Lahjakortit ja alennuskupongit (Coupons & Promotions): Uusi tarjousten, kampanjoiden ja lahjakorttien hallinnointi ja käyttö verkkokaupassa.
Laskutus
SEPA Direct Debit: SEPA-maksut suoraan asiakkaan pankkiin ja pankista (Eurooppalainen standardi).
Useat maksumääräykset: Valitse useita ostolaskuja ja maksa ne kerralla.
Osoitteen automaattitäydennys: Syötä oikeamuotoinen ALV-tunnus ja Odoo automaattisesti hakee sekä täydentää yrityksen nimen ja osoitteen (vain EU alueella).
3-suuntainen kytkös (3-Way Matching): Tarkista ja vertaa ostotilaukseen liittyvät varastoon saapuneet tavarat hyväksyäksesi maksusuorituksen tekemisen ostolaskulle.
Maksutiedot laskulle: Tulosta laskuihin suoraan maksutiedot summan yhteyteen.
Laskun numero: Helppo suoraan laskulta toimiva laskujen numeroinnin muotoilu ensimmäisen laskun luonnin yhteydessä.
Kirjanpito *Enterprise/Community by Avoin.Systems*
Useiden laskujen maksaminen: Mahdollisuus täsmäyttää yksittäinen maksu sisältämään useita laskusuorituksia suoraan napilla maksulomakkeelta.
Proforma-laskut: Tulosta proforma-laskut suoraan myyntitilaukselta.
Tilikartta: Tilikartan tiliä pystyy muokkaamaan siihen asti kunnes sille on kirjattu tietoja.
Kirjanpitoraportit: Kirjanpidollisten raporttien (tuloslaskelma, tase, veroraportit) käyttöliittymäparannukset kuten lisätiedot viemällä kursori päälle, tilien hierarkiat, duplikoi raportti jne.
Auditoitava veroraportointi
Päiväkirjojen yhdistetty kuukausittainen raportointi
Helppo käyttöönotto: Helpot askeleet kirjanpidon konfigurointiin ensimmäisellä kerralla.
Maakohtaisia räätälöintejä: Mexico, Sveitsi, Espanja, Intia, USA, Hollanti, Saksa, Colombia, (Suomi Avoin.Systemsin tekemänä)
Ja paljon muita pienempiä muutoksia
Varastonhallinta
Uudelleentoteutettu varastosovellus: Varastonhallinta on refaktoroitu suorituskyvyn parantamiseksi, joustavuuden ja nopeamman toiminnan takaamiseksi.
Päivitä tehtyjä toimenpiteitä: Jo loppuun vietyjä vastaanottoja, keräilyjä ja valmistustilauksia pystyy muokkaamaan niiden vahvistamisen jälkeenkin. Uusi lukitse/poista lukitus -nappi mahdollistaa muokkaamisen.
Käytettävyysparannukset: Yksinkertaistetut valikot, parannetut raportit (varaston analyysi, seurattavuusanalyysi, kustannusraportti jne).
Vakaampi ja vähemmän virhealtis: Paremmat virheilmoitukset estävät virheiden tekemistä, visuaaliset indikaattorit huomauttavat mahdollisista virheistä ja viestihistoriassa olevat kirjaukset kertovat kuvaavammin aikaisemmin tehdyistä toimenpiteistä sekä auttavat seuraamaan tapahtumia.
Parannuksia kuljetusliikkeiden integraatioihin: UPS, FedEx, bPost
Tuotannonohjaus ja valmistus (MRP)
Työpisteiden hallintanäkymä: Merkittävästi paranneltu tablet-käyttöliittymä helpottaa työskentelyä työpisteellä ja vaiheiden/toimenpiteiden kuittaamisessa.
Työtilauksen vaiheet: Työtilaukselle voidaan määritellä useita vaiheita eli yksittäisen työpisteen tehtävälistaa. Vaihe voi sisältää esimerkiksi tuotteiden skannausta (viivakoodi tms.), valokuvan ottamisen mobiililaitteella, laadunvarmistustoimenpiteen jne. Vaihe voi myös linkittyä tuotanto-ohjeen tietylle sivulle.
Käytettävyysparannukset: Kehittyneemmät raportit sekä uudelleensuunniteltu valikkorakenne.
Koodin refaktorointi: Taustakoodi on refaktoroitu, joka nopeuttaa järjestelmän toimintaa ja tekee sen ylläpitämisestä helpompaa.
Muokattavissa olevat valmistustilaukset: Valmistustilauksessa kulutettuja tuotteita voidaan muokata ja lisätä muita kulutettuja tuotteita. Myös jälkikäteinen muokkaaminen on mahdollista.
Tuotteen elinkaaren hallinta (PLM): Seuraa eri tuoteversioita ja ECOja (Engineering Change Order) sekä niihin liittyvien dokumenttien muutoksia. Yhdistä erilaiset ECOt samaan tuoterakenteeseen (BoM, bill-of-material).
Asiakaspalvelu (Helpdesk) *Enterprise*
Tuntikirjaukset: Mahdollisuus kirjata ja seurata tuntikirjauksia tiketeillä per asiakas/tiketti.
Laskutus: Mahdollisuus laskuttaa tukisopimuksista sekä analysoida kuluja ja tuottoja projektien ja tehtävien linkityksen avulla.
SLA:t: Viikonloppuja sekä tiimien aikatauluja käytetään hyödyksi laskiessa erilaisia KPI-arvoja SLAn raportoinnissa.
Tukipyyntöjen yhdistäminen: Duplikaattipyyntöjen yhdistäminen yhteen tikettiin.
Livechat-integraatio: Muunna verkkosivuston kävijöiden kysymykset näppäinkomennolla helposti asiakaspalvelutiketiksi Livechatissa (/helpdesk).
Kulukirjaukset (Expenses)
Laskutus: Parempi integraatio kulukirjausten siirtämiseksi myyntitilaukselle sekä projektin kululaskentaan sekä projektin työpöydälle.
Konfiguraatio: Kulukirjausten sekä laskutustapojen määrittelyä tuotelomakkeella on yksinkertaistettu.
Asiakkuudenhallinta (CRM)
Eriytetty CRM-sovellus: Aikaisemmin myyntitoimintojen kanssa samassa näkymässä ollut asiakkuudenhallinta on nyt siirretty omaan sovellukseensa.
Seuraavat aktiviteetit ja toimenpiteet: Aikatauluta useita aktiviteettejä helposti liideille tai myyntimahdollisuuksille erilaisia toimenpiteitä kuten tapaaminen, soitto, tehtävä jne.
Hauska palkitseminen: Räätälöitävä sateenkaari tulee näkyviin viesteineen kertomaan myyjälle hyvistä suorituksista (esim. kuukauden paras kauppa).
Yritysten tietojen automaattinen täyttäminen: Odoo täyttää automaattisesti yrityksen yhteystiedot: logo, verkkosivusto, nimi.
Livechat-integraatio: Verkkosivustosi kävijät voidaan helposti muuntaa liideiksi käyttämällä näppäinkomentoa livechatissä (/lead).
Projektit
Projektin työpöytä: Resurssien ja työntekijöiden utilisaatio, ennusteet, laskutusasteet, tuntikirjausten analyysi, kannattavuus.
Myynti ja laskutus: Luo projekteja ja tehtäviä suoraan myyntitilauksen vahvistuessa ja kytke tehtäviä myyntitilausriveihin.
Alitehtävät: Tehtävä voidaan jakaa useiksi alitehtäviksi ja niiden raportoinnin näkee päätehtävältä.
Laskutusaste: Tarkka analyysi projektin kustannuksista ja tuotoista riippumatta laskutetaanko tuotteet kiinteällä tai tuntihinnalla. Myös ei-laskutettavat tehtävät ovat eriteltyinä.
Tehtävien yhdistäminen (merge): Useita duplikaattitehtäviä voidaan yhdistää yhdeksi tehtäväksi.
Tapahtumat (Event)
Uutiskirjeet ja massapostitus: Lähetä puhujille ja osallistujille sähköpostia muutamalla klikkauksella.
Messuhallinta: Uusi toiminnallisuus, jolla voi hallinnoida ja organisoida näytteilleasettajien ständejä.
Käytettävyys: Parannetut valikot, asetukset ja muu käytettävyys.
Puhujien hallinta: Parannettu lomake puhe-ehdotusten lisäämiseen, joustavat vaiheet, automaattiset sähköpostit joka vaiheessa.
Tuntikirjaukset (Timesheets)
Poissaolojen hallinta: Poissaolot voidaan automaattisesti laskea tuntikirjauksina, joka parantaa käytetyn ajan seurantaa.
Taulukkonäkymä: Taulukkonäkymä helpottamaan tuntien ja päivien hallintaa tuntikirjauksissa sekä projektin ennusteissa.
Laskutus: Raportti laskutettavista ja ei-laskutettavista kirjauksista.
Ennuste: Vertaa ennustetta ja toteutuneita tuntikirjauksia yksittäisellä näkymällä yhden projektin tai koko yrityksen näkökulmasta.
Muistutukset: Automaattinen sähköposti muistuttamaan käyttäjiä täyttämään tuntikirjaukset. Mahdollista säätää jokaiselle työntekijälle tai tiimille.
Käytettävyys: Helpompi tuntikirjausten tekeminen sekä valikko päälliköiden/managerien tarkastamista varten. Työntekijät voivat täyttää tuntikirjauksia henkilöille, jotka eivät ole järjestelmän käyttäjiä.
Yritystasoinen aikataulu: Globaalisti asetettavat yrityksen työskentelyaikataulut sekä lomat otetaan huomioon tuntikirjauksissa, lomissa, asiakaspalvelun SLA:ssa ja muiden resurssien aikatauluissa.
Massapostitus ja uutiskirjeet (Mass Mailing)
Postituslistat: Parannettu kontaktienhallinta sekä postituslistat.
Duplikaattilähetysten esto: Estä saman sähköpostin lähettäminen samalle henkilölle useaan kertaan.
Domainin valinta: Parannettu tapa tehdä segmenttejä sähköpostitukseen.
Uudet teemat: Uudet ja parannetut uutiskirjepohjat ja teemat eri tarkoituksiin.
Myynti
Myynti-asiakkuudenhallinta -jako: Myynti ja asiakkuudenhallinta on jaettu omiin sovelluksiinsa, joilla on parannetut valikot sekä työpöydät.
Tuotekatalogi: Uusi valikko tuotekatalogien, hinnastojen ja tuotevariaattien hallintaa varten.
Proforma-laskut: Tulosta Proforma-laskut suoraan myyntitilaukselta.
Viestintä (Discuss)
PDF-dokumenttien ja kuvien esikatselu: Liitetiedostoja pystyy esikatselemaan suoraan järjestelmästä. Lisäksi dokumentteja pystyy zoomaamaan sekä selailemaan.
Tyhjä Inbox-laatikko: Hauska animaatio, kun saapuneiden viestien laatikon saa tyhjennettyä.
Navigaatio: Parannettu siirtymä kokoruudun chat-ikkunan ja edellisen näkymän välillä.
Kanavat: Poistettu automaattinen lukumerkintä ja mahdollisuus poistua automaattisesti lisättäviltä yrityskohtaisilta kanavilta.
GitHub-integraatio: Voit liittää GitHubin tietyille kanaville ja seurata keskusteluja (Pull Requestit ja branchit).
Sopimukset ja kestotilaukset (Subscription)
Tuote: Tuote konfiguroidaan niin, että kestotilaus on jatkossa oma tuotetyyppinsä sekä sisältää tietyn sopimuspohjan.
Sopimus: Hallinnoi sopimusta yhdellä painalluksella sovelluksesta. KPI-analyysi on myös saatavilla.
Myynti: Myy kestotilaustuotteita missä tahansa – verkkokaupassa, verkkosivutarjouksella, myyntitilauksella. Hyväksytystä myynnistä luodaan yksi tai useita sopimuksia.
Käytettävyys: Yksinkertaistettu sopimusmallia, valikoita ja lomakkeita.
VoIP-puhelut
Puhelut: Soita mistä vain järjestelmästä yläpalkissa olevasta ikonista.
Paranneltu käyttöliittymä: Puhelinnumeron formaatti, parempi puheluiden jono jne.
API-integraatio onSIP.com-palveluun
Kassapääte (Point Of Sale)
Monihinnastot: Hallinnoi erilaisia hinnastoja eri asiakkaille.
Asiakasnäyttö: PosBox tukee erillistä asiakasnäyttöä HDMI-liittimen kautta.
Odoo Studio *Enterprise*
Raahaa kentät paikoilleen (drag&drop): Paranneltu editori, jolla voi muokata kenttiä, lomakkeita, listoja, graafinäkymiä helposti jne.
Viittaukselliset kentät: Muokkaa muihin tietomalleihin viittaavia kenttiä esimerkiksi myyntitilauksen rivejä (one2many ja many2many). Lisää helposti uusia kenttiä, jotka näyttävä toisten objektien/tietomallien tietoja (esimerkiksi tilastoja muista tiedoista).
Uudet muokattavat näkymätyypit: Räätälöi kalenteri-, Gantt-, pivot-raportointinäkymiä Odoo Studiossa.
Sateenkaaren räätälöinti: Räätälöi sateenkaarianimaatio antamaan palautetta/palkintoja käyttäjille hyvistä saavutuksista.
Taustakuvan räätälöinti: Räätälöi päävalikon taustakuva yrityksesi näköiseksi.
Raportit: Voit nyt luoda uusia raportteja suoraan Odoo Studiolla.
Verkkosivuston lomakkeet: Editorilla pystyy luomaan uusia verkkosivustolla näkyviä lomakkeita mihin tahansa tietomalliin esimerkiksi käyttäjätuen tai asiakaspalvelun tarpeisiin.
Siirtymät: Pystyt helposti siirtymään näkymästä toiseen ilman, että täyty poistua Odoo Studion muokkaustilasta.