Partner interviews

Web-veistämön 10-v. juhlavuoden 10-artikkelin blogisarja on jo blogissa numero 9! Tätä blogia varten haastattelimme Web-veistämön partnereita, eli Svantea, Ernoa, Tuomoa ja Mikua. Tämä artikkeli tarjoilee katsauksen heidän muisteluihinsa firman perustamisesta, haasteista firman pyörittämisessä, tarinoita matkan varrelta sekä mikä rooli heillä on tänä päivänä yrityksen päivittäisessä toiminnassa.

Mikä on roolisi Web-veistämössä?

Svante

Yleishenkilö. Isoimmat yksittäisvastuut ihmis-, massi- ja markkinointi- ja hallitustyöskentelyhommat.

Erno

Yrityksen perustaja ja WordPress-tiimin vetovastuu

Tuomo

Toimitusjohtaja ja Avoin.Systems-liiketoiminnan vetäjä

Miku

Avoin.Systems CTO, eli Odoon liiketoiminta- ja teknologiaosastojen välikappale.

Miten päädyit mukaan partneriksi?

Perustimme yrityksen Svanten kanssa muutaman yhteisen projektin jälkeen. – Erno

Eetu soitti mulle, kun olin nousemassa 102-bussiin Otaniemestä Kamppiin. Yhteinen ystävämme oli linkannut meidät yhteiselle yrittäjätaipaleelle, jota onkin nyt jatkunut jo 10 ihanaa vuotta. – Svante

Tein Ateco-toiminimelläni verkkopalveluprojekteja ja tarvitsin uuteen asiakasprojektiini lisäkäsiä. Tiesin TKK:n opiskelukaverini Svanten tekevän samanlaisia hommia, joten pyysin hänet ja Ernon mukaan yhteisprojektiimme. Projektin aikana huomasimme, että meillä on samanlaisia ajatuksia kehitykseen sekä kasvuun, joten hyppäsin asiakkuuksineni osakkaaksi Web-veistämöön. – Tuomo

Tapasin vanhan inttikaverini Svanten OpenERP-tapaamisessa Helsingissä helmikuussa 2014. Meillä oli samankaltaisia suunnitelmia ja parin kuukauden päästä Web-veistämö muuttikin ylisuureen toimistooni. -Miku

Mitä Web-veistämön nimi tarkoittaa?

Kysyimme jokaisen osakkaan näkemyksen Web-veistämön nimestä ja sen tarkoituksesta. Kuten alla olevista määritelmistä voi huomata, niin nimellä on monta merkitystä, jotka itseasiassa kaikki kuvaavat osaltaan hyvin Web-veistämön toimintaa sekä sen taustalla olevia arvoja!

Eetun kanssa mietiskeltiin enemmän ja vähemmän hyviä nimiä. Elettiin “Itella”-aikaa. Kaikilla orkestereilla piti olla mahdollisimman höpöhöpö-nimi. Päätettiin soutaa puuveneellämme vastavirtaan ja valita mahdollisimman kuvaava nimi. Tästä siis osa “Web”. Itse asiassa myös “veistämö”-osa kuvastaa ehkä samaa nuorukaisten kapinaa. “Veistämö” on rehellinen suomalainen, ammattitaitoista perinteikästä työstämistä kuvaava ihana aktiivinen sana. –Svante

Tätä pohdittiin aikanaan pitkään ja koitettiin keksiä jokin toimintaa kuvaava nimi. Me oltiin silloin jo yritys, joka räätälöi avoimen lähdekoodin pohjalta palveluita yritysten käyttöön. Eli meillä oli aina jokin valmis aihio, mistä tehtiin eli “veistettiin” asiakkaalle soveltuva työkalu. Pelkkä Veistämö terminä oli jo käytössä jollain yrityksellä yhtiönimenä ja vakiintunut termi puuveneiden puolella, niin etuliite “web” tuntui kovin luonnolliselta ottaa mukaan. Myöskin assosiaatio siihen, että “veistämme” asiakkaille hyviä ja turvallisia laivoja internetin myrskyisille merille sointui korvaan mielekkäältä. Olemme vuosien varrella saaneet ainakin pari kyselyä rannikkokaupungeista mitä vanhan purjeveneen peruskorjaus maksaisi, mutta ainakin tähän asti ollaan pitäydytty ohjelmistopuolella. -Erno

Nimi kuvaa sitä, että Web-veistämöllä otetaan pakasta laadukkaaksi todettu avoimen lähdekoodin järjestelmä ja veistetään siitä asiakkaalle sopiva digitaalinen veistos. – Miku

Svanten ja Ernon veistelemä nimi, joka kuvaa toimialaa sekä sitä että teemme asiakasratkaisuja käsin tehdyllä koodilla – Tuomo

Muutamia vuosia myöhemmin kuulin, että osa veistämöläisistä oli mieltänyt nimen etymologiaa enemmän taiteen suuntaan; veistoksen patsaaksi ja kuinka veistelemme hienoja taideteoksia asiakkaille. Sekin oli mielenkiintoinen ja toimiva näkökulma asiaan varsinkin kun WordPress-projekteissa designin tärkeys nousi koko ajan tärkeäksi. Olen ollut nimeen tyytyväinen ja siitä on saatu useasti kiitostakin. -Erno

Miten Avoin.Systems ja Odoo tulivat Web-veistämön kuvioon mukaan?

Verkkosivujen ja -kauppojen lisäksi Web-veistämön palveluvalikoimaan kuuluvat toiminnanohjausjärjestelmät. Mutta miten päädyttiin valitsemaan juuri Odoo ja miksi haluttiin ottaa Avoin.Systems aputoiminimi käyttöön?

Eräs ihanimmista asiakkaistamme, jolle olimme jo veistäneet verkkosivut ja verkkokaupan, kysäisi, mistä korvaaja heidän silloiselle FileMaker-toiminnanohjausjärjestelmälleen. Pitkän googlettelun ja testailun jälkeen löytyi Odoo (silloinen OpenERP), joka vastasi avoimen lähdekoodin ja korkean laadun kriteereihimme. – Svante

Kun asiakkaiden luottamus meihin kasvoi niin meiltä kyseltiin monesti apua muihinkin asioihin. “Osaisitteko auttaa meitä tässä ja tuossa asiassa”. Kun eräs asiakkaistamme otti yhteyttä ja pyysi neuvoa ERP uudistukseensa niin asiaa ruvettiin sitä tosissaan selvittämään. Teimme vaatimusmäärittely dokumentaation uudistuksesta ja sen jälkeen rupesimme selvittämään olisiko avoimen lähdekoodin puolelta tarjota jotain ERP-ratkaisua ja mikä niistä uskaltaisi suositella. Tuomon ja Svanten kanssa tätä selviteltiin ja muistelen, että lopulta Tuomolla taisi olla muutaman kymmenen ohjelmiston lista, missä nämä oli pisteytettynä. Siellä OpenERP (nyk. Odoo) selkeästi muita edellä. Pisimmälle kehitetty ohjelmisto, isoin kehittäjäyhteisö, moottori avointa lähdekoodia ja kehitysvauhti ja suunta oli sopiva. Tähän ei tosin Suomessa ollut juurikaan toimittajia ja OpenERP:tä ei ollut kunnolla lokalisoitu Suomeen. Eli kun asiakas totesi, että mennään teidän suosituksella, niin oli pakko itse ruveta räätälöimään sitä soveltumaan Suomalaisen yrityksen tarpeisiin. Sillä tiellä ollaan edelleen. – Erno

Startupmaisesti olemme koko ajan pyrkineet kokeilemaan ja etsimään uusia liiketoimintamahdollisuuksia, toimintatapoja ja tekniikoita. Odooseen törmäsimme asiakkaan tarpeen kautta ja totesimme, että silloinen OpenERP eli nykyinen Odoo on erinomainen järjestelmä, jonka päälle pystymme toteuttamaan monipuolisia asiakasratkaisuja monenlaisiin tarpeisiin sekä erilaisille aloille. Avoin.Systems-brändi perustettiin, kun totesimme, että haluamme erottaa sen hieman erilaisesta Web-veistämön perusliiketoiminnasta eli verkkopalveluiden ja verkkokauppojen toteutuksesta. Nykyään nämä ovat luonnollinen toistensa jatke. – Tuomo

Innostuimme ensimmäisen ERP-projektin onnistumisesta ja päätimme alkaa tarjoamaan osaamistamme myös muille. Päätimme väistää kebabkioskiefektin, jossa yksittäinen yritys myy samalla listalla kebabia, pizzaa, sushia, lehtipihvejä ja lohifileitä. Perustimme ERP-liiketoiminnalle oman aputoiminimen Avoin.Systemsin. Kyseinen nimi syntyi hieman vauhdikkaammin. Olin itse innostunut uusista verkkotunnuspäätteistä. Eikö olisikin hauskaa, jos toiminimemme webbiosoite olisi sama kuin nimemme? – Svante

Miten yrityksen toiminta on muuttunut/kehittynyt 10 vuodessa ja miten oma toimenkuvasi on kehittynyt?

Me aloitettiin Svanten kanssa läppäri ja kahvila – mallissa. Yritys ei koskaan ottanut velkaa vaan sillä rakennettiin eteenpäin mitä käteen jäi laskujen jälkeen. Niinpä ensimmäiset kolme isoa harppausta oli toimisto Katariinankadulta, omistajien huikea muutaman sadan euron palkka ja sitten lopulta ensimmäinen työntekijä. Alkuvuosina töitä tehtiin nuoruuden innolla tyhmästi ja monasti toimistolta päästiin kotiin vasta puolen yön jälkeen. Se oli kuitenkin hienoa aikaa ja sitä muistelee lämmöllä. Nykyään työntekijöitä on jo paljon ja onneksi vanhat ajat on takana. Olen tehnyt yrityksessä todennäköisesti jokaista työtehtävää mitä siinä on ollut viime vuosiin asti. Nyt on hienoa, että mukaan on tullut uusia asioita kollegoiden kautta, joista minä en tiedä mitään. Oma työnkuva on muuttunut paljon siten, ettei vuosiin ole ollut aikaa keskittyä esim. projekteissa koodaamiseen. Ja se on varmaan kaikkien kannalta ihan hyväkin asia. – Erno

Yksittäisessä ohikiitävässä hetkessä tuntuu, että mikään ei muutu, mutta taakse päin tähyillessä tajuaa, miten valtavalla vauhdilla olemme pyyhältäneet kehityksessä eteenpäin. Isoimmat ja ilahduttavimmat muutokset ilmaantuvat uusien mahtavien rekryttyjen veistämöläisten ansiosta. Muistan vielä hetken, jolloin hyviä asioita alkoi tapahtua ilman, että itse jouduin kontribuoimaan niihin millään tavalla. Alkutaipaleella kaikki teki kaikkea. Pitkiä päiviä ja öitä. Nyt olemme jo muutama vuosi sitten päässeet hyvälle kurssille, jossa työ ei enää ole meidän yrittäjien _koko_ elämä. – Svante

Tärkein muuttunut asia on yrityksen fokuksen löytyminen ERP-projektien sekä verkkopalveluiden toteuttajana. Henkilömäärällisesti olemme kasvaneet mukanaoloni aikana 3 henkilöstä melkein 30 ja vuosien aikana prosesseita on hiottu paljon tehokkaammaksi. Tekniset järjestelmät ovat kehittyneet merkittävästi ja ne helpottavat sekä nopeuttavat työtämme asiakasprojekteissa. Myös digitalisaation sekä automaation taso yrityksemme omissa järjestelmissä ovat ottaneet huimia harppauksia – nykyään kaikki toiminta on sähköistä. Odoo palvelee kaikissa yrityksemme osa-alueissa ja WordPress-julkaisujärjestelmä tukee verkkoviestintää ja myyntiä. Tavallaan perustyö ei ole muuttunut millään tavalla ja toisaalta mikään ei ole enää ennallaan. Samalla tavalla olen tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja ratkaisen käsillä olevia ongelmia. Osaaminen ja ymmärrys monimutkaisista liiketoimintaympäristöistä sekä yrityksen prosesseista on kasvanut merkittävästi. Työnkuvani on vaihtunut 7 vuoden aikana kehitysjohtajasta toimitusjohtajaksi, joka on tuonut uusia haasteita sekä tehtäviä. Onneksi nykyään mukana on myös paljon muita huippuasiantuntijoita, joille voin delegoida tekemistä ja oppia heiltä. – Tuomo

Liiketoiminta on muuttunut määrämuotoisemmaksi ja ammattimaisemmaksi säilyttäen rennon meiningin ja hyvän fiiliksen. Olen itse ollut mukana vasta 5,5 vuotta, ja oma toimenkuva ei ole ihan hirveästi muuttunut, mutta Riian-toimintojen vetäminen on tullut lisäksi. – Miku

Mikä on ollut haastavinta 10 vuoden aikana?

Haastavin yksittäinen tilanne syntyi muutamia vuosia sitten, kun emme olleet vielä siirtyneet vuosittaisesta TyEL-ennakkomaksujärjestelmästä kuukausittaiseen välittömään maksamiseen. Elimme kovan henkilöstömääräpyrähdyksen aikaa. Ilmarinen laittoi keväällä tasauslaskun edellisvuoden TyEL-maksuista. Laskun summa oli muistaakseni 20 tonnia+. Pankkitilillä oli 4. Tuli hiki. – Svante

Nyt viime vuosina yrityksen kasvun myötä tarvitsisi sellaisia uusia taitoja ja osaamista organisaation pyörittämiseen ja rakenteiden kehittämiseen mistä minulla on entuudestaan vain vähän kokemusta. Se kyllä kiinnostaa, mutta helppoa se ei ole. Ongelmana myös monasti tuntuu olevan, että kerkeää paneutumaan vain yhteen asiaan ja kymmenen muuta tärkeää asiaa jää tekemättä. – Erno

Haastavinta on ollut oikean polun sekä fokuksen löytyminen ja se työ tietysti jatkuu koko ajan, kun seuraamme asiakkaidemme sekä liiketoimintaympäristön muutosta. Monta uutta asiaa on 10 vuoden aikana opittu ja myös monta väärää olettamaa on kumoutunut. Lisäksi osaavien ja huikeiden työntekijöiden löytäminen on tyypillisesti aika hankalaa, mutta olemme siinä onnistuneet todella hyvin. – Tuomo

Oman työn tehokkaampi delegoiminen ja prosessiuudistusten läpivienti. – Miku

Mitkä ovat olleet mieleenpainuvia hetkiä 10-v. historian aikana?

Kun Svanten pojat oli vielä pieniä niin Katariinankadun toimistolle ostettiin Ikeasta ensimmäisten kalusteiden mukana automatot ja pikkuautoja, että lapsilla olisi jotain tekemistä jos joutuisivat tulemaan iskän kanssa piipahtamaan työpaikalla. Kun autoleikit ei enää pitäneet poikia aloillaan, tekemistä päästiin jatkamaan järjestämällä juoksukilpailua toimiston pitkää käytävällä. Pojat juoksi sitä päästä päähän ja saivat rusinan palkinnoksi. Minä muka otin aikaa ja Svante jakoi palkinnot. Se taisi olla parin tunnin kokous ja pojilla kyllä tuli hiki. – Erno

Jok’ikinen uusi ihminen ja heidän vaikutus Veistämön tarinaan. Myös uusien projektien startit ja niiden tyyppien tapaaminen ekaa kertaa kuuluu yrittäjänä parhaisiin hetkiin! – Svante

Isojen myyntien klousaaminen (ei siis minun toimestani) on jäänyt mieleen ja tietenkin hauskat yhteismenot oman porukan kesken. – Miku

Parhaimmat huippuhetket liittyvät yhdessä tekemiseen sekä tapahtumiin sekä reissuihin. Kollegoiden kanssa olemme vuosittain käyneet Belgiassa Odoo Experience -opintoreissulla tapaamassa kollegoita sekä oppimassa uutta. Riikan toimiston avaamisen jälkeen järjestäneet vuosittaiset GetTogether-reissut Tallinnaan, jossa koko yrityksen henkilöstö on kokoontunut jakamaan tietoa sekä osaamista ja viettämään upeita hetkiä 🙂 Monta hyvää hetkeä on vietetty myös toimistolla käännöstapahtumien, pikkujoulujen, grillaussessioiden, leffailtojen, Survivor-luontoreissujen, viinimaisteluiden, lonkero-tastingien jne. muodossa. Haluan kiittää kaikkia upeita asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme sekä työntekijöitämme 10-vuotisen olemassaolomme mahdollistamisesta! Odotan innolla seuraavaa 10 vuotta. – Tuomo

#webveistämö10years

Web-veistämö täyttää syyskuussa pyöreät 10 vuotta, jonka kunniaksi julkaisemme 10 blogitekstiä! Tämä blogi on 9. osa juhlavuoden blogitekstien sarjaa, jossa käsittelemme Veistämön 10-vuotista taivalta.

Lue kaikki 10-v. blogitekstit täältä!